Isnin, 28 Disember 2009

BOLEH BACA JIKA ANDA BERMINAT

Guan Eng jangan cakap sedap mulut – Khalid
Disember 26, 2009 pada 12:19 am · Dikirim dalam berita hari ini

KUALA LUMPUR 24 Dis. – Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mungkin diambil tindakan mengikut Akta Hasutan kerana mengeluarkan kenyataan kononnya Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock mati dibunuh.

Beliau didakwa mengeluarkan kenyataan tersebut pada persidangan Konvensyen Pakatan Rakyat, baru- baru ini.

Sehubungan itu, satu laporan telah dibuat oleh polis sendiri di sebuah balai polis di Selangor.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar (gambar) berkata, sesiapa pun termasuk Guan Eng tidak mempunyai hak untuk membincangkan mana-mana perkara yang masih dalam inkues.

“Saya nasihatkan Yang Berhormat supaya tidak bercakap sesedap mulut. Bila bercakap pasal bunuh, ia boleh menghasut orang mempercayai yang mangsa dibunuh walhal inkues masih dijalankan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas sambutan Hari Ulang Tahun Pasukan Simpanan Persekutuan (PSP) yang ke-54 di Pangkalan PSP di sini hari ini.

Pada masa yang sama, Khalid meminta Setiausaha Agung DAP itu supaya tidak mengganggu perkara yang belum diputuskan.

Kata beliau, tindakan Guan Eng itu boleh diambil tindakan mengikut Akta Hasutan.

http://utusan.com.my/

Komentar

Rosli letak jawatan: Tempelak buat Nik Aziz
Disember 24, 2009 pada 11:00 am · Dikirim dalam berita hari ini

KOTA BHARU 23 Dis. – Pergerakan Pemuda UMNO negeri menyifatkan langkah Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas negeri, Dr. Rosli Allani Abd. Kadir meletakkan jawatan sebagai suatu tempelak kepada Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ketuanya, Anuar Sapian berkata, beliau percaya Rosli bertindak demikian kerana masalah peribadi yang tercetus ekoran kes poligami beliau dan mungkin ia tidak memberi banyak kesan kepada parti itu.

Namun, katanya, tindakan Rosli itu telah memperlihatkan bahawa beliau mempunyai prinsip dan tanggungjawab untuk menjaga integriti parti.

“Secara tidak langsung ia menempelak Nik Abdul Aziz yang masih mempertahankan menantunya, Ir. Abdul Ariffahmi Abd. Rahman walaupun banyak pihak dalam Pas sendiri mahu beliau segera berundur,” katanya di sini hari ini.

Beliau berkata, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) itu sepatutnya meletakkan kepentingan kerajaan dan imej bapa mertuanya lebih tinggi dalam pelan peletakan jawatan yang hanya ditetapkannya pada Mac depan.

Bagaimanapun beliau yakin Abdul Ariffahmi yang juga anggota dewan Pemuda Pas tidak akan berganjak.

“Peletakan jawatan Rosli mungkin dianggap ‘balasan’ pendedahan dalam media Ahad lalu mengenai cadangan gesaan Dewan Pemuda Pas negeri agar Abdul Ariffahmi segera berundur,” katanya.

Abdul Ariffahmi terseret dalam kemelut politik negeri ekoran isu menunaikan haji bersama Nik Abdul Aziz melalui tajaan, siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di PMBK dan masalah dalaman pentadbiran syarikat milik kerajaan negeri itu.

Rosli mengumumkan peletakan jawatannya semalam ekoran Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu kelmarin mengarahkan beliau tinggal berasingan dengan isteri keduanya, Ilyani Mohd. Noor, 30, kerana status perkahwinan mereka pada Disember tahun lalu diragui.

Bekas Pegawai Khas kepada seorang Exco kerajaan negeri tersebut mengakui menjadi mangsa sindiket perkahwinan dan menegaskan, dalam kes yang dibawa ke mahkamah oleh mertuanya itu, beliau berada di pihak yang benar.

Menurut Anuar, Pemuda UMNO membuat gesaan lebih awal agar Abdul Ariffahmi segera melepaskan jawatan dengan harapan tidak menjejaskan tumpuan sebenar kerajaan negeri.

“Kita tidak mencari kesempatan politik dalam soal itu tetapi bagi memastikan tumpuan terhadap kepentingan rakyat tidak terjejas dengan kemelut berlarutan,” ujarnya.


http://www.utusan.com.my/

Komentar (1)

Dr. Rosli lepas semua jawatan Pas – Utusan Malaysia
Disember 23, 2009 pada 9:02 am · Dikirim dalam berita hari ini

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my

DR. Rosli Allani Abd. Kader ketika hadir untuk mengadakan sidang akhbar mengenai peletakan semua jawatan dalam Pas di Kota Bharu, semalam.

KOTA BHARU 22 Dis. – Sehari selepas diperintahkan Mahkamah Tinggi Syariah agar tidak tinggal bersama isteri keduanya, Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas negeri, Dr. Rosli Allani Abd. Kader meletakkan semua jawatan dalam parti itu berkuat kuasa serta- merta.

Keputusan itu diambil beliau selepas kes perkahwinannya dengan Ilyani Mohd. Noor, 30, mendapat liputan meluas media hari ini.

Menurut Dr. Rosli Allani, 35, surat peletakan jawatannya akan dihantar kepada Dewan Pemuda Pas Kelantan (DPPNK) dalam masa terdekat.

Beliau turut memohon maaf kepada pucuk pimpinan dan ahli-ahli Pas jika masalah peribadinya telah mencalar imej atau mendatangkan masalah kepada parti.

Dalam pada itu, beliau turut mengakui menjadi mangsa sindiket perkahwinan diuruskan oleh seorang bekas imam muda yang memberikan sijil dan kad perkahwinan tidak didaftarkan.

Menurutnya, walaupun yakin berada di pihak yang benar, peletakan jawatannya itu adalah untuk menjaga nama baik, integriti dan persepsi masyarakat terhadap Pas.

“Saya meletakkan kesemua jawatan dalam Pas berkuat kuasa serta-merta. Saya juga telah meletakkan jawatan dalam kerajaan negeri sebagai pegawai khas kepada ahli Exco pada Hari Raya Aidilfitri lalu.

“Begitu pun saya masih kekal dan setia sebagai ahli Pas. Saya serahkan masa depan politik saya sepenuhnya kepada pertimbangan pucuk pimpinan dan ahli-ahli Pas untuk menentukannya,’’ katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar di sini hari ini bagi menjelaskan isu perkahwinan keduanya selepas Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu semalam memerintahkan dia dan isteri keduanya tinggal berasingan, sehingga keputusan dibuat.

Ia berikutan permohonan bapa mertuanya, Mohd. Noor Che Man, 58, seorang ahli perniagaan untuk membatalkan perkahwinan pasangan tersebut kerana percaya perkahwinan yang berlangsung di Masjid Lapangan Terbang Subang, Selangor pada 26 Disember 2008, tidak sah.

Dr. Rosli Allani berkata, perkahwinan dengan isteri keduanya itu dilakukan dengan hati yang suci setelah menyedari wujudnya perasaan kasih antara mereka berdua.

“Saya dan isteri telah banyak kali cuba mendapatkan persetujuan bapa mertua, namun berdepan dengan kegagalan sekalipun isteri pertama saya telah memberi persetujuan untuk berpoligami.

‘‘Disebabkan halangan bapa mertua, saya menggunakan wali hakim, ini pun setelah saya diberi jaminan oleh rakan yang pernah memegang jawatan imam muda sebuah masjid negeri bahawa perkahwinan yang diuruskan tidak menyalahi undang-undang,” ujarnya.

Dr. Rosli Allani bagaimanapun menafikan peletakan jawatan itu disebabkan wujudnya tekanan ekoran kenyataannya agar Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Ir. Abdul Ariffahmi Abd. Rahman melepaskan segera jawatannya demi kepentingan parti.

Ditanya sama ada Abdul Ariffahmi patut mengikut langkahnya dengan meletakkan segera jawatan demi kepentingan parti, beliau enggan mengulas.

http://utusan.com.my/

Komentar (1)

Siasat tanpa had waktu – Utusan Malaysia
Disember 18, 2009 pada 5:21 pm · Dikirim dalam berita hari ini



Anak Nik Aziz masuk gelanggang siber – Malaysiakini
Disember 15, 2009 pada 10:17 pm · Dikirim dalam berita hari ini

Jimadie Shah Othman
Dis 15, 09
1:04pm

Anak perempuan menteri besar Kelantan, Nik Amalina Nik Aziz, meneroka gelanggang siber dengan membuka blog sendiri Jumaat lalu yang turut mengulas pergolakan politik dalaman negeri itu berkaitan suaminya Abdul Ariffahmi Ab Rahman.

Nik Amalina menjadi tumpuan ramai apabila blog ahli parlimen PAS Dr Siti Mariah Mahmud menyiarkan suratnya, yang meluahkan perasaan berhubung isu peletakan jawatan suaminya itu sebagai ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Dalam blognya Sari Suri, anak kesembilan Datuk Nik Aziz Nik Mat turut mengulas mengenai kehidupannya sebagai seorang suri rumah dan cabaran membesarkan anak-anak hasil perkahwinanya dengan Abdul Ariffhami sejak 10 tahun lalu.

Antara tulisan awal dalam blognya kelmarin, Nik Amalina dilihat cuba menggeletek seorang exco negeri itu, yang tidak dinyatakan namanya.

Dalam tulisannya yang berjudul “Alahai…”, Nik Amalina berpendapat, hanya seorang exco Kelantan wajib meletakkan jawatan, bukannnya semua.

“Kalau ditanya saya, tentunya saya jawab, kalau adapun exco yang patut letak jawatan, saya wajibkan seorang exco itu saja yang letak jawatan.

“Ada berani exco yang seorang itu menyahut cabaran?” katanya, dengan nada mencabar.

Nik Amalina dipercayai mengulas kenyataan bekas pegawai perhubungan korporat PMBK Syed Azidi Syed Abdul Aziz – yang bertembung dengan suaminya – yang berpendapat suratnya dalam blog Dr Siti Mariah tentang ‘persidangan meja bulat’ Nik Aziz, secara tidak langsung menyinggung peranan exco negeri.

Syed Azidi berkata, kalau diikutkan pandangan Nik Amalina itu, semua exco kerajaan negeri patut meletakkan jawatan kerana ia menggambarkan keputusan melantik Abdul Ariffahmi dibuat dengan merujuk kepada ahli keluarganya semata-mata.

Dalam tulisannya kelmarin, walaupun Nik Amalina tidak menyebut langsung nama exco yang dirujuknya, beliau diketahui tidak selesa dengan pengaruh Datuk Husam Musa, exco kanan kerajaan negeri yang dianggap anak didik Nik Aziz.

Abdul Ariffahmi, yang bergelut dengan kontroversi pelantikannya sebagai peneraju utama PMBK, bercadang menyerahkan notis pada 24 Disember ini sebelum peletakan jawatannya berkuatkuasa 23 Mac depan.

Selain berdepan dengan siasatan Suruhanjaya Pencegaran Rasuah (SPRM), Abdul Ariffahmi juga sering diasak oleh musuh politiknya Syed Aziz melaluinya blog Kickdafella yang mempunyai ramai pembaca.

Nik Amalina mula dilihat terbabit dalam konflik terbuka tersebut apabila beliau dengan penuh emosi mempertahankan suaminya, sekaligus mengkritik keras Syed Azidi melallui blog ahli jawatankuasa pusat PAS itu, hujung bulan lalu.


http://www.malaysiakini.com/news/119867



Penjelasan Kor Ming tidak cukup – Utusan Malaysia
Disember 12, 2009 pada 1:56 pm · Dikirim dalam berita hari ini

Oleh ARSHAD KHAN
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 11 Dis. – Pergerakan Pemuda UMNO tidak boleh menerima penjelasan Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming mengenai isu peruntukan pembinaan masjid dan rumah ibadat bukan Islam kerana isu pokok dalam hal itu tetap sama.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, jika penjelasan itu diamati, jelas bahawa Kor Ming sendiri mengakui beliau telah membuat perbandingan antara peruntukan membina dan menyelenggara 611 buah masjid dengan peruntukan RM9 juta untuk rumah ibadat bukan Islam.

“Pergerakan Pemuda UMNO merasa penjelasan yang dibuat tidak boleh diterima kerana dia tidak nafi kenyataan awal iaitu pokoknya ialah soal perbandingan pembinaan masjid dengan tempat-tempat ibadat yang lain.

“Kami memahami sekiranya ada pihak yang mahu memperjuangkan peruntukan lebih bagi tempat-tempat ibadat agama lain, itu tidak ada masalah, jika ada parti politik atau ahli politik hendak minta lebih untuk kuil, gereja dan lain-lain, kita tidak ada halangan.

“Namun, bila buat perbandingan, maka ini sudah jadi isu sensitif, memperlihatkan DAP tidak menunjukkan sensitiviti agama di Malaysia.

“Ini bukan kali pertama, berulang kali dibuat DAP, saya kira majoriti orang Islam terutama di Malaysia rasa amat tersinggung dengan perbandingan yang dibuat Nga Kor Ming,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menerima kunjungan kepimpinan muda parti Golkar di pejabatnya di Menara Dato’ Onn di sini hari ini.

Kor Ming dalam satu kenyataan bertulis yang diedarkan di Parlimen beberapa hari lalu menyatakan bahawa kerajaan telah memperuntukkan RM748.26 juta untuk pembinaan masjid dari 2000 hingga 2008 tetapi hanya RM9 juta diagihkan untuk tujuan agama bukan Islam.

Beliau juga melahirkan rasa kesal rakyat bukan Islam dianaktirikan.

Beliau menyatakan agar agihan lebih adil disalurkan kepada masyarakat bukan Islam kerana prinsip pertama Rukun Negara adalah ‘Kepercayaan kepada Tuhan’.

Kenyataan Kor Ming dijawab seorang Pakar Perlembagaan, Prof. Dr. Abdul Aziz Bari bahawa Perlembagaan Persekutuan di bawah Perkara 12 (2) dan Perkara 3 sebenarnya memberikan kuasa kepada Kerajaan Pusat untuk tidak menyalurkan satu sen pun kepada rumah-rumah ibadat bukan Islam di negara ini.

Namun, menurut Abdul Aziz, kerajaan tetap bertindak pemurah dan menunjukkan sifat ihsan apabila tetap memperuntukkan RM9 juta untuk membantu rumah-rumah ibadat bukan Islam dalam tempoh 2000 hingga 2008.

Selain itu, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam juga kurang senang dengan sikap Kor Ming membandingkan peruntukan untuk Islam dengan bukan Islam.

Kor Ming pula menuduh beberapa media telah memutar-belitkan kenyataan bertulisnya itu.

Tambah Khairy, pihaknya juga kesal kerana setelah beberapa hari kenyataan itu dibuat, kepimpinan tertinggi Pas masih berdiam diri dan belum menyatakan pendirian sebenar mereka berhubung isu itu.

“Saya begitu rasa sedih apabila tidak ada apa-apa komen daripada kepimpinan tertinggi Pas, sekali lagi ini memperlihatkan prinsip dan asas perjuangan dikorbankan untuk kepentingan politik jangka masa pendek,” katanya.

Jelas beliau, kenyataan DAP itu mencerminkan ia tidak menjunjung semangat Perlembagaan Persekutuan dan sikap seperti itu akan hanya membawa kepada budaya mengguris hati antara masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Jelasnya, andai tindakan seperti yang dibuat Kor Ming diteruskan, maka akan ada pihak-pihak yang cuba membandingkan apa yang diterima masyarakat bukan Islam pula di negara ini.

“Sudahlah memijak gambar, sekarang buat kenyataan mengguris hati, tidak mencerminkan budaya ketimuran kita yang dikongsi semua kaum di negara ini, kita mesti tolak budaya yang dibawa DAP,” katanya.

Beliau juga menyaran pihak berkuasa agar bertindak atas beberapa laporan polis yang dibuat sebelum ini mengenai isu berkenaan.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1212&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_03.htm



Modul BTN Perlu Dikekalkan – Dr Mahathir
Disember 7, 2009 pada 12:47 pm · Dikirim dalam berita hari ini

Isnin Disember 7, 2009

KUALA LUMPUR: Modul Biro Tatanegara (BTN) perlu dikekalkan dan tidak dirombak kerana ia sudah cukup baik dalam memupuk semangat kenegaraan di kalangan rakyat, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu berpendapat kurikulum BTN dapat memupuk semangat perpaduan kerana kursus anjuran agensi itu turut dihadiri rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

“Tidak perlu dirombak… saya ingat kekal (modul BTN),” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Aids Sedunia 2009 di sini semalam.

Baru-baru ini Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata kurikulum BTN akan dirombak bagi mencerminkan gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tub Razak.

Isu kursus anjuran BTN mendapat perhatian ramai apabila kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini melarang kakitangan awam dan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) milik negeri mengikuti kursus berkenaan berkuatkuasa serta-merta kerana didakwa sebagai proses doktrinisasi oleh Barisan Nasional (BN) hingga mencetuskan fenomena perkauman, memecah-belahkan penduduk pelbagai kaum, agama dan menimbulkan kebencian kepada pembangkang.

Mengulas lanjut Dr Mahathir berkata, tidak ada apa-apa yang tidak betul mengenai kursus BTN kerana kurikulumnya cukup baik untuk memberi kesedaran tentang pentingnya kehidupan bernegara.

Malah katanya beliau juga pernah memberikan syarahan pada kursus anjuran BTN dan antara perkara yang diterangkan ialah mengenai sejarah Malaysia.

“Kadang-kadang ramai orang tidak faham nilai yang dapat menerusi kursus BTN. Saya tidak nampak BTN buruk selain dapat diterangkan tentang sejarah negara,” katanya.

Sementara itu ketika mengulas saranan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya pemerhati bebas dari Australia dilibatkan bagi memantau perjalanan Pilihan Raya Umum Ke-13, Dr Mahathir dengan sinis berkata: “Kalau orang putih dia percaya, kalau orang Melayu dia tak percaya.”

Mengenai langkah kerajaan merancang memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pula Dr Mahathir berkata, perlu ada kajian mendalam mengenai perkara itu supaya tidak membebankan rakyat. Sebelum ini, Perdana Menteri menjelaskan bahawa pengenalan GST di Malaysia adalah satu bentuk keperluan jangka panjang memandangkan pergantungan negara kepada sektor petroleum sebagai penyumbang utama pendapatan perlu diganti dari sekarang.


BERNAMA


sumber : Mstar

Komentar

SPRM digesa segera siasat pemilikan saham individu
Disember 4, 2009 pada 12:03 pm · Dikirim dalam berita hari ini


Oleh HERMAN HAMID
herman@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Dis. – Pihak berkuasa diminta mendedahkan status laporan berhubung pemilikan saham oleh beberapa individu termasuk Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali yang didakwa mencecah lebih RM8 juta.

Pendedahan itu perlu bagi memastikan ketelusan perjalanan kes tersebut selain berlaku adil kepada pengadu.

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari berkata, hingga ke hari ini tiada sebarang perkembangan dimaklumkan termasuklah sama ada siasatan berkenaan sudah dimulakan atau tidak.

Katanya, jika ada sekalipun ia hanyalah mengenai makluman yang kes tersebut kini dikendalikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan itu pun berdasarkan laporan pihak media.

“Jadi, masuk hari ini sudah dua minggu lebih dan nampaknya tiada tindakan susulan diambil SPRM dan perkara ini secara peribadi mendatangkan kesusahan kepada saya selaku pengadu kerana rakyat nak tahu apakah tindakan susulan kes ini.

“Justeru saya menggesa SPRM menyegerakan siasatan demi memastikan ketelusan perjalanan kes ini memandangkan ia melibatkan nama-nama besar,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ketika membuat laporan polis berhubung kes ini pada 17 November lalu, Anuar turut menyerahkan dokumen berkaitan dakwaan isu pemilikan saham oleh Azmin dan isterinya, Shamshidar Taharin yang dikatakan bernilai jutaan ringgit itu.

Dua hari selepas itu, SPRM dalam kenyataan akhbarnya mengesahkan telah menerima laporan daripada pihak polis berhubung kes tersebut dan akan mengambil tindakan sewajarnya

Sementara itu kata Anuar, oleh kerana tiada sebarang perkembangan dalam kes tersebut maka nama baik beliau selaku pengadu turut terjejas apabila sudah ada tuduhan liar dilemparkan ke atasnya.

Namun demikian, katanya, beliau tetap bertegas yang laporan ini dilakukan dengan hanya satu niat iaitu untuk mencari kebenaran dan desakan supaya siasatan disegerakan pun bukanlah untuk menghukum mana-mana pihak.

‘‘Sebaliknya saya serahkan kepada pihak berkuasa untuk jalankan tindakan selanjutnya. Cuma saya nak siasatan ini disegerakan kerana kita nak kebenaran.

‘‘Mungkin di pihak keluarga Anwar dan isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail juga mahu tahu kebenaran dokumen-dokumen tersebut yang menunjukkan saham-saham ini banyak dinamakan atas nama Azmin dan Shamsidar,’’ jelasnya.

Ditanya sama ada kes ini tidak dapat disegerakan kerana individu yang dikaitkan tidak berada dalam negara selepas laporan itu dibuat, Anuar berkata: “Mungkin.”

Katanya, sebab itu desakan ini dibuat kerana apa sekalipun, SPRM perlu memaklumkan status perkembangan siasatan kes walaupun diikutkan siasatan tidak perlu libat masa yang panjang kerana dokumen yang disertakan sudah lengkap.

‘‘Dokumen pemilikan saham bertarikh 1992 hingga 1994 itu menunjukkan Azmin selaku pegawai muda kerajaan boleh mempunyai wang untuk membeli saham bernilai jutaan ringgit. Maka, jika di situ ada penyelewengan kita minta siasat.

“Di sini saya tiada niat nak menghukum mana-mana pihak. Seperti rakyat Malaysia yang lain, saya juga ingin tahu kebenaran dan SPRM juga perlu bersikap adil kepada semua dengan bukan sahaja segera menyiasat kes libatkan UMNO tetapi juga PKR,” katanya

Khamis, 24 Disember 2009

FACEBOOK yang mendakwa memiliki 350 juta pengguna kini menyimpan sepuluh bilion gambar pengguna laman web tersebut.

Dipetik sepenuhnya daripada Akhbar Kosmo 24 Dis 2009
Kesan aplikasi sosial maya

Oleh SYAHRIR MAT ALI dan FATIN HASNAN

Pengguna Internet yang menggunakan aplikasi rangkaian sosial dinasihatkan supaya tidak sesekali mendedahkan maklumat peribadi seperti nama penuh, alamat rumah, nombor kad kerdit, pekerjaan, identiti majikan, maklumat kewangan dan sebagainya.



FACEBOOK yang mendakwa memiliki 350 juta pengguna kini menyimpan sepuluh bilion gambar pengguna laman web tersebut.

--------------------------------------------------------------------------------


PENGGUNAAN Internet di kalangan masyarakat dunia semakin meningkat dengan pesat dan mula mengubah cara hidup mereka.

Menurut penyelidikan yang dibuat oleh IDC Research, pengguna Internet di Malaysia telah menjangkau 16 juta orang dan angka tersebut dijangka akan melonjak kepada 20.4 juta orang pada 2012.

Kepenggunaan aplikasi rangkaian sosial di Malaysia pula telah mencatat sebanyak 66 peratus pada bulan Disember 2008 iaitu di tangga ketiga selepas Singapura dan Korea Selatan dengan masing-masing mencatat 74.3 peratus dan 68 peratus.

Penggunaan aplikasi rangkaian sosial telah mula menular sehingga telah menjadi bagaikan satu budaya dan santapan harian bagi sebahagian besar pengguna Internet di seluruh dunia.

Laman web aplikasi rangkaian sosial semakin bercambah sehingga mula mendominasi carta dari segi jumlah pelawat yang melayari alam siber dan dunia komunikasi maya.

Sehingga kini, terdapat sejumlah 170 rangkaian sosial interaktif yang terkenal dan aktif digunakan di seluruh dunia seperti Facebook, Twitter, Friendster, MySpace, Tagged dan sebagainya.

Facebook yang mendakwa memiliki sejumlah 350 juta pengguna dari segenap pelosok dunia, kini menyimpan lebih daripada 10 bilion gambar yang dikongsi oleh pengguna-pengguna laman rangkaian sosial tersebut.

Impak pada masyarakat

Berdasarkan statistik dari sumber Alexa dan Google Ad Planner, laman rangkaian sosial Facebook telah dikunjungi oleh kira-kira 6.2 juta pengguna Internet di Malaysia dan kira-kira 4.2 juta pula mengunjungi laman Friendster.

Rangkaian sosial interaktif MySpace pula dikunjungi oleh 2.1 juta pengguna Internet di Malaysia manakala Twitter menerima kira-kira 750,000 pengunjung.

Walaupun fenomena rangkaian sosial global yang popular sepertiFacebook telah mula menembusi pasaran dunia, terdapat juga beberapa aplikasi rangkaian sosial tempatan yang menawarkan kandungan dan perkhidmatan tempatan yang aktif digunakan sepertieKawan, Ruumz, GoEatOut, Circles99, FriendX, eMeiMei serta Pacmee.

Kebanyakan perkhidmatan rangkaian sosial menyediakan ruang bagi penggunanya untuk meletakkan maklumat peribadi seperti nama penuh, alamat rumah, nombor telefon dan maklumat penting yang lain.

Ciri asalnya bertujuan membantu memudahkan pengguna satu-satu perkhidmatan rangkaian sosial berkenalan dan berhubung telah secara tidak langsung mendedahkannya kepada risiko kecurian maklumat pengguna oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Laporan yang dikeluarkan oleh Sumber Media, Markmonitor bagi suku pertama tahun 2009 menunjukkan peningkatan hampir 240 peratus terhadap serangan phishing di Amerika Syarikat (AS) yang ditujukan terhadap perkhidmatan rangkaian sosial.



LAMAN sosial Twitter menerima kira-kira 750,000 pengunjung.

--------------------------------------------------------------------------------


Menurut Ketua Pegawai Pemasaran Markmonitor, Frederick Felman, serangan phishing itu merupakan salah satu inovasi terbesar. Perkhidmatan rangkaian sosial menjadi sasaran utama penggodam Internet lantaran ia menyimpan banyak maklumat peribadi pengguna yang sangat bernilai.

Setiap maklumat peribadi tersebut dikatakan boleh dijual di pasaran gelap pada harga AS$1 (RM3.80).

Selain itu, syarikat perisian antivirus F-Secure turut melaporkan tentang peningkatan risiko perisian berbahaya (malware) dalam perkhidmatan rangkaian sosial berikutan peningkatan serangan sebanyak 100 peratus pada tahun 2007.

Terdapat juga perisian berbahaya yang menyamar seperti tampalan keselamatan (security patch) untuk memperdayakan pengguna perkhidmatan rangkaian sosial agar memuat turun dan memasangnya.

Hampir kesemua aplikasi rangkaian sosial tidak memiliki kaedah untuk mengesahkan umur sebenar setiap penggunanya, melainkan dinyatakan secara sukarela oleh golongan pengguna yang mendaftarkan diri.

Ini mendedahkan golongan kanak-kanak kepada risiko masalah fidofilia iaitu salah laku seksual antara golongan dewasa dan kanak-kanak. Ia berlaku apabila pengguna dewasa boleh menyamar sebagai kanak-kanak dan menjalin hubungan dengan mereka.

Kebanyakan aplikasi rangkaian sosial membenarkan pengguna meninggalkan komen pada catatan atau gambar pengguna lain. Kemudahan itu telah membuka ruang berlakunya kejadian buli dan gangguan siber.

Keselamatan

Kegilaan pengguna Internet, terutamanya golongan remaja, terhadap aplikasi rangkaian sosial telah menjadi sesuatu yang membimbangkan. Misalnya, seorang gadis berusia 17 tahun di Romania yang galak menggunakan aplikasi rangkaian sosial Twittertelah terbunuh akibat kejutan elektrik ekoran menggunakan komputer ribanya ketika berendam di bilik mandi.

Aplikasi rangkaian sosial turut dikatakan menjadi penyumbang kepada pelbagai masalah disiplin terutama sekali dalam kalangan kanak-kanak yang menghabiskan terlalu banyak masa di hadapan komputer.

Budaya itu akan membawa kepada masalah kesihatan mata, postur badan disebabkan kedudukan yang tidak ergonomik dan sebagainya.

Pengguna Internet yang menggunakan aplikasi rangkaian sosial perlu sentiasa peka dan mengambil langkah keselamatan seperti tidak sesekali mendedahkan maklumat peribadi seperti nama penuh, alamat rumah, nombor kad kredit, nombor pin, kata laluan pekerjaan, identiti majikan, maklumat kewangan dan sebagainya di mana-mana aplikasi rangkaian sosial.




--------------------------------------------------------------------------------


Selain itu, setiap pengguna juga perlu berhati-hati dalam memilih dan menerima kenalan yang ditemui dalam rangkaian sosial.

Pengguna perkhidmatan rangkaian sosial diingatkan agar tidak mudah percaya dengan identiti yang dipaparkan kerana terdapat pelbagai kes identiti palsu melibatkan orang yang baru dikenali. Ini boleh membuka jalan kepada berlakunya pelbagai jenayah seperti kes rogol, rompak dan penipuan.

Pengguna juga dinasihatkan agar tidak sesekali klik pada pautan atau menerima dan memasang perisian yang diterima daripada orang yang tidak dikenali.

Fungsi privasi juga perlu diaktifkan pada akaun rangkaian sosial (sekiranya ada) yang digunakan untuk mengawal kumpulan individu tertentu daripada melihat maklumat penuh atau gambar-gambar milik pengguna-pengguna yang boleh dijadikan bahan ugutan.

Hati-hati ketika meletakkan mesej dan gambar yang boleh memberikan petunjuk kepada identiti atau lokasi sebenar pengguna.

Rabu, 16 Disember 2009

KUMTIS DUN WAKAF BHARU PADA 19 DIS 2009

PROGRAM KUMTIS (KUMPULAN TINDAKAN SIVIK)
DUN WAKAF BHARU 2009
PADA
19 DISEMBER 2009

TEMPAT
SEKOLAH KEBANGSAAN KUBANG BATANG
TUMPAT, KELANTAN.
MASA
DARI JAM 7.30 PAGI HINGGA 3.00 PETANG

AKTIVITI

1. PAMERAN DAN PERKHIDMATAN KAUNTER AGENSI KERAJAAN DAN SWASTA

2. SENAMROBIK PAGI DAN SENAMROBIKTON

3. PEMERIKSAAN MOTORSIKAL OLEH JPJ BERSAMA GIATMARA TUMPAT

4. PAMERAN OLEH AADK, PERTANIAN,VETERINAR, JPAM, NILAM OPTIK, ARKIB, ERA EDAR,FARMASI, NESCAFE TARIK, MARA, JKM, JABATAN KESIHATAN TUMPAT.

5. KAUNTER PERKHIDMATAN PEMERIKSAAN KESIHATAN PERCUMA - KIST

6. PERTANDINGAN MEWARNA KANAK-KANAK TABIKA (KOLAJ)

7. GOTONG ROYONG – BERSIH KUBUR

8. SUKANEKA KANAK-KANAK (SK KUBANG BATANG)

9. PERTANDINGAN KARAOKE KENEGARAAN

9. JAMUAN TENGAHARI


ROY KAPILLA – PENYANYI UNDANGAN KHAS,
INTAN SYAZWINA BT. SUHAIMI DAN
INTAN SYAZLIANA BINTI SUHAIMI (Artis Kelantan FM)
KONTI RADIO PUISI PESISIR DIBUKA –UNT TUNAI LAGU-LAGU PERMINTAAN DAN INFO SEMASA
SELINGAN –SIMFONI MUZIK ETHNIK IRAMA RAKYAT 1MALAYSIA DGN LAGU-LAGU EVERGREEN.
PERSEMBAHAN SIMFONI KOMUNITI BESTARI DELIMA
DRAMATARI MAKYONG SRI TEMENGGONG

HAMPER CABUTAN BERTUAH DISEDIAKAN
TIKET KERETAPI PERGI – BALIK TUMPAT KE KUALA LUMPUR DAN BARANGAN ELEKTRIK DAN PELBAGAI LAGI

DATANGLAH BERAMAI-RAMAI KE
PROGRAM KUMTIS DUN WAKAF BHARU
DI SK KUBANG BATANG, TUMPAT, KELANTAN.

Jumaat, 4 Disember 2009

HARI SUKARELAWAN 5 DIS 2009

Teringat saya pada Ikrar ini:;-


o IKRAR SUKARELAWAN

Kami, sukarelawan, yakin dengan pembentukan masyarakat sivil bahawa setiap individu berpeluang menjalani kehidupan bermakna, mulia dan bahagia.
Maka, kami berikrar:
 Menghayati dan mengamalkan semangat kesukarelawan

 Berkongsi pengalaman dan pengetahuan serta ikhlas dan rendah diri

 Menghormati adat resam serta kepercayaan pelbagai budaya

 Memupuk semangat persaudaraan di kalangan masyarakat


Tuan/puan ,jika ingin tahu lebih lagi berkaitan kesukarelaan ini bolehlah layari laman web ini(di bawah ini)

http://74.125.153.132/search?q=cache:yCBDTWRoseYJ:www.saifuddinabdullah.com.my/gerakankesukarelaan.doc+ngo+kesukarelaan&cd=4&hl=en&ct=clnk&gl=my

dan jika tuan/puan/cik/encik ingin turut serta bolehla ikuti:-

Sukarelawan
Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Sesiapa yang berminat untuk menjadi sukarelawan adalah diminta untuk mengirim CV / Resume kepada saya.
Tiada sebarang janji boleh saya berikan, cuma saya boleh tolong salurkan kepada mana-mana NGO / Badan yang memerlukan khidmat sukarelawan.
Nyatakan juga bidang kepakaran tuan / puan serta kecenderungan… ini akan membantu saya untuk menyalurkan anda kepada mereka.
SHAHRUL PESHAWAR – shahrulpeshawar@yahoo.com

dan
anda bolehlah melayari laman web berikut jika anda seoarang sukarelawan

http://www.penyayang.org.my/PenyayangBm/bm/kesukarelawan.html



http://www.mod.gov.my/organisasi/jlkn.html


terima kasih....semoga usaha anda semua mendapat kerahmatan dari allah dan pahala berganda.amin.....